How to Improve Indonesian Language Learning Outcomes at Madrasah Tsanawiyah Through the Talking Stick Learning Model

Firman Firman, Mirnawati Mirnawati, Nurul Aswar

Abstract


This research is classroom action research because it relates to efforts to improve learning practices in the classroom. The data collection technique used in this research is multi-technique or multi-instrument, namely: observation, measurement, and documentation. The data analysis technique used is descriptive quantitative analysis. The data obtained in the form of learning outcomes and activity observations were processed using descriptive quantitative analysis but first scoring and tabulated, then the frequency and percentage were calculated to be a reference in conducting descriptions. The results showed that; (1) The value of student learning outcomes class VII MTs Negeri Palopo in the first cycle of 20 students, there are ten students or 50% who meet the minimum completeness criteria, whereas in cycle II it increased from 20 students there were 16 students or 80% who met the minimum completeness criteria; (2) Thus, the action hypothesis proposed in this study is proof that if the talking stick model of learning is applied, the learning outcomes of the Indonesian language studies for grade VII students of MTs Negeri Palopo will increase.


Full Text:

PDF

References


Abduh, M. (2014). Evaluasi Pembelajaran Tematik di lihat dari Hasil Belajar Siswa. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 2(1). https://www.learntechlib.org/p/209377/

Alfahmi, A. M. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS (Think Pair Share) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 1–11.

CENY WIDYA, 135030112. (2017). Pembelajaran Mengidentifikasi Nilai-Nilai Kehidupan yang Terkandung dalam Teks Cerita Rakyat (Hikayat) Menggunakan Metode Talking Stick Pada Siswa Kelas X SMAN 1 Rancaekek Tahun Pelajaran 2016/2017 [Other, FKIP Unpas]. http://fkip.unpas.ac.id/

Deby. (2018). Penggunaan taksonomi Bloom dalam Pembelajaran Keterampilan Menyimak Bermuatan Pendidikan Karakter Profetik untuk Mengukur Keberhasilan Hasil Belajar Mahasiswa. Pertemuan ilmiah bahasa dan sastra indonesia (PIBSI), 601–620.

Desi Mirajati, 2101406533. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick dengan Teknik Story Telling dalam Meningkatkan Kemampuan Menceritakan Pengalaman Orang Lain Siswa Kelas III SDN 1 Karangrejo Selomerto Wonosobo [Other, Universitas Negeri Semarang]. https://lib.unnes.ac.id/3135/

Fajrin, O. A. (2018). Pengaruh Model Talking Stick terhadap Hasil Belajar IPS Siswa SD. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 85–91. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1A.2353

Febrianto, D. (2019). Implikasi Fase Pemerolehan Bahasa Siswa Sekolah Dasar terhadap Proses Pengajaran Bahasa Indonesia. Tarbiyah al-Awlad, 9(1), 1–8.

Friskilia, O., & Winata, H. (2018). Regulasi Diri (Pengaturan Diri) Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 3(1), 36–43. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9454

Herwanti, T., & Irwan, M. (2013). Kualitas Sumberdaya Manusia dalam Perspektif Ekonomi Islam di Nusa Tenggara Barat. EKUITAS (Jurnal Ekonomi dan Keuangan), 17(2), 131–154. https://doi.org/10.24034/j25485024.y2013.v17.i2.156

Indah Wahyuningsih, 1102406030. (2011). Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing di SD Negeri Getas 2 Kecamatan Cepu Kabupaten Blora [Other, Universitas Negeri Semarang]. https://lib.unnes.ac.id/2679/

Jatirahayu, W. (2013). Guru Berkualitas Kunci MUTU PENDIDIKAN. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 0(0), Article 0. https://journal.uny.ac.id/index.php/cope/article/view/3005

Kaso, N., Mariani, M., Ilham, D., Firman, F., Aswar, N., & Iksan, M. (2021). The Principal's Leadership: How to Improve the Quality of Teaching and Learning Process in State Junior High School of Luwu. Jurnal Ad'ministrare, 8(1), 49–58. https://doi.org/10.26858/ja.v8i1.19126

Lisdayanti, N. P., Drs. I Ketut Ardana, M. P., & Ida Bagus Gede Surya Abadi, S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Talking Stick Berbantuan Media Gambar terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Gugus 4 Baturiti di Kabupaten Tabanan. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v2i1.1962

Martha, N. M. A. J., Drs. I Wayan Wiarta, S. P., & Drs. I Nengah Suadnyana, M. P. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Flip Chart untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Lisan Anak Kelompok B3 Paud Kusuma 2 Denpasar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.23887/paud.v3i1.5032

Mustakim, U. S. (2020). Efektivitas Pembelajaran di Era New Normal Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Matematika Diskrit: Effectiveness of Discrete Mathematics Learning in New Normal Era on Student’s Learning Achievement. Uniqbu Journal of Exact Sciences, 1(1), 41–45. https://doi.org/10.47323/ujes.v1i1.15

Mutakin, T. Z. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Kalkulus 1 Mahasiswa Teknik Informatika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i1.113

Nasucha, Y., Huda, M., Santoso, T., & Ihsanudin, M. (2015). Pembelajaran Inovatif Bahasa Indonesia: Implementasi Strategi Pengembangan Paragraf dan Tanya Jawab Antarsiswa. Warta LPM, 18(2), 145–152. https://doi.org/10.23917/warta.v18i2.1955

Nurrahmah, I. (2014). Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia melalui Pembelajaran dengan Penggunaan Media Audio Visual Siswa SMP Negeri 1 Ngemplak, Boyolali. Prosiding Ilmu Pendidikan, 1(1), Article 1. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pip/article/view/6894

Pour, A. N., Herayanti, L., & Sukroyanti, B. A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick terhadap Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 2(1), 36–40. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v2i1.111

Prasetyaningsih, A. (2013). Hubungan Kemandirian Belajar dan Interaksi Edukatif dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SD Sekecamatan Purworejo. Kalam cendekia pgsd kebumen, 2(3), Article 3. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/view/1630

Safitri, D. (2019). Menjadi Guru Profesional. PT. Indragiri Dot Com.

Sriyanti, A. (2015). Komparasi Keefektifan Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Kooperatif Tipe Talking Stick dengan Tipe Make a Match pada Siswa Kelas VII SMP LPP Umi Makassar. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 3(1), 20–29. https://doi.org/10.24252/mapan.2015v3n1a3

Sudewi, N. L., Prof. Drs. I Wayan Subagia, M. A. S., & Dr. I Nyoman Tika, M. S. (2014). Studi Komparasi Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dan Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) terhadap Hasil Belajar Berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1), Article 1. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_ipa/article/view/1112

Sukirman Nurdjan, S. S., Firman, S. P., & Mirnawati, S. P. (2016). Bahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Penerbit Aksara Timur.

Yudiari, M. M., Dra. Desak Putu Parmiti, M. S., & Drs. Dewa Nyoman Sudana, M. P. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Savi Berbantuan Media Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. MIMBAR PGSD Undiksha, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v3i1.5683




DOI: https://doi.org/10.33365/ts.v19i2.1130

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Firman Firman, Mirnawati Mirnawati, Nurul Aswar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Teknosastik: Jurnal Bahasa dan Sastra
Publisher
: Universitas Teknokrat Indonesia
Address: Zainal Abidin Pagaralam Street 9-11, Bandar Lampung, Indonesia
Website: https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/teknosastik/index

Creative Commons License

Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License