Implementing Project Based Learning in Mathematics Learning Media Course
Abstract
In order to describe the implementation of PjBL in the Mathematics Learning Media course as a learning assessment material, a classroom action research (PTK) was conducted. The research subjects were 3rd semester students of Mathematics Education at Alkhairaat University Palu in the academic year 2023/2024. Data were collected through observation, interviews, questionnaires, and documentation, which were then analysed using the Miles & Huberman model. In addition, data triangulation was also carried out to obtain valid and credible data. The results of this study resulted in 7 (seven) evaluation materials, namely the effectiveness of PjBL, challenges of PjBL implementation, students' reactions, students' skills, students' creativity, use of learning media and recommendations for improvement. With these findings, it is hoped that it can be our concern so that we can correct deficiencies and improve the learning process.
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Z., Rumansyah, R., & Arizona, K. (2020). Pembelajaran online berbasis proyek salah satu solusi kegiatan belajar mengajar di tengah pandemi covid-19. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1), 64–70. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i1.111
Adinugraha, F. (2018). Model pembelajaran berbasis proyek pada mata kuliah media pembelajaran. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 3(1), 1–9. https://doi.org/10.30998/sap.v3i1.2728
Anita, I. W. (2017). Implementasi pembelajaran berbasis proyek untuk menumbuhkan kemampuan berpikir kreatif matematis mahasiswa. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(1), 125–131. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i1.1287
Anjarsari, W., Suchie, S., & Komaludin, D. (2021). Implementasi Pembelajaran Online Berbasis Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Prisma, 10(2), 255–263. https://doi.org/10.35194/jp.v10i2.1639
Assidik, G. K. (2018). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) pada Mata Kuliah Media Pembelajaran di Prodi Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Muhammadiyah Surakarta. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(2), 117. https://doi.org/10.31002/transformatika.v2i2.829
Ginanjar, H., Septiana, T., Ginanjar, D., Agustin, S., Studi PPKn, P., & PGRI Sukabumi, S. (2021). Keberhasilan Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek: Faktor-faktor Kunci dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 5542–5548. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v5i2.9703
Hajerina, Suciati, I., & Wahyuni, D. S. (2022). Minat Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Media Pembelajaran melalui Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan, 23(2), 97–110. https://doi.org/10.52850/jpn.v23i2.7591
Hasjiandito, A., Haryono, & Djuniadi. (2014). Pengembangan model pembelajaran blended learning berbasis proyek pada mata kuliah media pembelajaran di jurusan pgpaud unnes. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 3(2), 38–43. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/ijcet.v3i2.9825
Mardiyanti, S. A. D., Gembong, S., & Wahyuni, S. (2023). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Peserta Didik melalui Model Pembelajaran Project Based Learning dan Media Tangram pada Mata Pelajaran Matematika menyusun Berbagai Bangun Datar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01), 1815–1828. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7713
Ningsih, W., Arwita, W., & Hadinata, A. (2022). Instrumen kemampuan berpikir kreatif mahasiswa untuk pembelajaran berbasis proyek pada mata kuliah media pembelajaran. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 10(3), 85–90. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/inpafi.v10i3.38243
Noge, M. D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Bilingual Preview-Review Berbasis E-Flashcard Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Bahasa Inggris Siswa Smp. Journal of Education Technology, 2(1), 13. https://doi.org/10.23887/jet.v2i1.13801
Norhikmah, N., Rizky, N. F., Puspita, D., & Saudah, S. (2022). Inovasi pembelajaran dimasa pendemi: implementasi pembelajaran berbasis proyek pendekatan destinasi imajinasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3901–3910. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.1886
Rahma, I. F. N., Azizah, N., Sa’adah, P., & Putri, P. M. Y. (2023). Evaluasi Program Pembelajaran Berbasis Proyek pada Mata Pelajaran IPA di SMP IT At Taqwa Surabaya. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 94–103. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/sokoguru.v3i3.3034
Rati, N. W., Kusmaryatni, N., & Rediani, N. (2017). Model pembelajaran berbasis proyek, kreativitas dan hasil belajar mahasiswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(1), 60–71. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i1.9059
Rizqoh, A. (2022). Pembelajaran Berbasis Proyek Berbantuan Media Interaktif Malang 3D (Mari Berpetualang Tiga Dimensi) Pada Materi Sistem Tata Surya Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3424–3430. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2530
Suciati, I., Mailili, W. H., & Hajerina. (2022). Implementasi Geogebra terhadap Kemampuan Matematis Peserta Didik dalam Pembelajaran: a Systematic Literature Review. Jurnal Teorema, 7(1), 27–42. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25157/teorema.v7i1.5972
Suciati, I., Windra, W., Al Afandi, A. A., Hajerina, H., & Alayidrus, S. H. (2023). Ethnomathematics explorations on the concept of two- dimensional shape in “ Tadulako Bulili ” folk story. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 5(2), 171–187. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2023.v5i2.171-187
Sunita, N. W., Mahendra, E., & Lesdyantari, E. (2019). Pengaruh model pembelajaran project based learning terhadap minat belajar dan hasil belajar matematika peserta didik. Widyadari, 20(1), 127–145. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.2655018
Wariani, T., & Hayon, V. H. B. (2023). Kajian Tentang Keaktifan , Hasil Belajar , dan Produk yang Dihasilkan Mahasiswa Pada Perkuliahan yang Menerapkan Pembelajaran Berbasis Proyek Study of Activity , Learning Outcomes , and Products Produced in Students that Apply Project-Based Learning. IJES: Indonesian Journal Of Educational Studies, 05(02), 134–142.
Wulandari, F. E. (2016). Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek untuk melatihkan keterampilan proses mahasiswa. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 5(2), 247–254. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i2.257
Zativalen, O., Irmaningrum, R. N., & Husna, A. (2022). Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek (project based learning) terhadap kreativitas mahasiswa program studi pgsd pada mata kuliah sumber dan media pembelajaran. Elementa: Jurnal PGSD STKIP PGRI Banjarmasin, 4(2), 44–50. https://doi.org/10.33654/pgsd
DOI: https://doi.org/10.33365/jm.v7i1.4812
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Articles in Jurnal Mathema are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License