Differentiated Learning Using ESS-MATH-Based PBL Model on Problem-Solving Ability Reviewed from Learning Style
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Agustin, E. M., Solfitri, T., & Anggraini. (2024). Problem Based Learning: Solusi Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. MATHEMA: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 235-244.
Andini, D. W. (2016). “Differentiated Instructions”: Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman Siswa di Kelas Inklusif. Trihayu, 2(3), 259034.
Arends, R. I. (2012). Learning to Teach Ninth Edition. New York: McGraw-Hill.
Barber, W., King, S., & Buchanan, S. (2015). Problem Based Learning and Authentic Assessment in Digital Pedagogy: Embracing The Role of Colaborative Communities. Electronic Journal of E-Learning, 13(2).
Bardi & Jailani. (2015). Pengembangan Multimedia Berbasis Komputer untuk Pembelajaran Matematika bagi Siswa SMA. Jurnal Inovasi: Teknologi Pendidikan, 2(1), 49-53.
Bire, A. L., Geradus, U., & Bire, J. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, dan Kinestetik terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 44(2), 168-174.
Davita, P. W. C., & Pujiasturi, H. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika ditinjau dari Gender. KREANO : Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110-117.
Evendi, H., Rosida, Y., & Zularfan, D. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pembelajaran Matematika di Kurikulum Merdeka SMPN 4 Kragilan. JOONG-KI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 181-186.
Hajaro, M., Nayazik, A., & Kusumawati, R. (2021). Analysis of David Kolb’s Learning Style Accoding to Mathematical Representation Ability. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 5(2), 403-416.
Jalinus, N., Ganefri, Syahril, Wulansari, R. E., Nabawi, R. A., Yunos, J. M., & Kiong, T. T. (2020). Comparison of Learning Style between Engineering, and Non-Engineering Students in Vocational Education. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 13(12), 283-294.
Kemendikbud. (2017). Panduan Implementasi Kecakapan Abad 21 Kurikulum 2013 di Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Direktur Pembinaan SMA.
Kemristekdikti. (2018). Mempersiapkan SDM Indonesia di Era Industri 4.0. in Ristekdikti, 1-22.
Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2017). Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experinetial Learning in Higher Education. Acadeemy of Management Learning & Education, 4(2), 193-212.
Kurniasari, R. T. A., Koeshandayono, S., & Akbar, S. (2020). Perbedaan Higher Order Thingking Skills pada Model Problem Based Learning Dan Model Konvensional. Jurnal Pendidikan, 5(2), 170-174.
Moon, T. R., Brighton, C. M., & Tomlinson, C. A. (2020). Using Differentiate Classroom Assessment to Enhance Student Learning. New York : Routledge.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
NCTM. (2000). Principles and Standars for School Mathematics. United States of America: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
Nurhayati, E., Mulyana, T., & Martadipura, B. A. P. (2016). Penerapan Scaffolding untuk Pencapaian Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 2(2), 107-112.
Polya, G. (1973). How to Solve it, Second Edition. Princeton: New Jersey Princeton University Press.
Pratiwi, I. (2019). Efek Program PISA terhadap Kurikulum di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 4(1), 51. https://doi.org/10.24832/jpnk.v4i1.1157.
Putri, D. P. E., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Kimia Berbasis Android Menggunakan Prinsip Mayer pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(1), 38-47.
Putri, S. K., Saryantono, B., & Pratama, E. Y. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Presentasi Powerpoint terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII Semester Genap SMP Negeri 09 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika (JMPM), 5(1), 11-22.
Rahmi, M. N., & Samsudi, M. A. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sesuai dengan Karakteristik Gaya Belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 355-363.
Resa, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Berdasarkan Pendekatan Understanding by Design. Jurnal Primary, 4(1), 1-8.
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif Ahmad Rijali UIN Antasari Banjarmasin. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17, 81-95.
Saadah. (2017). Penerapan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Menggunakan Pecahan dalam Pemecahan Masalah Siswa Kelas V SDN 003 Tembilahan Kota Kecamatan Tembilahan. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 6(2), 539-545.
Sanusi, S. A., Surya, E., Syahputra, E., & Rais S. A. (2018). The Improving Mathematical Communication Ability and Students’ Self Regulation Learning Through Realistic Mathematical Approach Based on Batak Toba cultur. American Journal of Educational Research, 6(10), 1397-1402.
Schleicher, A. (2018). Insights and Interpretations PISA 2018. OECD 2018, 63. http://www.oecd.org/pisa/PISA 2018 Insights and Interpretations FINAL PDF.pdf.
Sugiarta, I. M., Mardana, I. B. P., Adiarta, A., & Artanayasa, I. W. (2019). Filsafat Pendidikan Ki Hadjar Dewantara (Tokoh Timur). Jurnal Filsafat Indonesia, 2(3), 124-136.
Sugiyono. (2019). Metode Kualitatif, Kuantitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sutarsih, T. & Hasyyati, A. (2018). Penggunaan dan Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (P2TIK) sektor pendidikan 2018. Jakarta: BPS-Statistics Indonesia
Wibowo, E. J. (2013). Media Pembelajaran Interaktif Matematika untuk Peserta Didik Sekolah Dasar Kelas IV. Seruni: Seminar Riset Unggulan Nasional Informatika dan Komputer, 2(1), 75-78.
Wicaksono, A. B., Chasanah, A. N., & Sukoco, H. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri Berbasis Budaya ditinjau dari Gender dan Gaya Belajar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 240-251.
Zellatifany, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe Penelitian Deskripsi dalam Ilmu Komunikasi. Jurnal Diakom, 1, 83-90.
DOI: https://doi.org/10.33365/jm.v7i1.4791
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Articles in Jurnal Mathema are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License